Παρουσίαση Φιλοξενία

Η ασύλληπτη ομορφιά της Κρήτης μέσα από το «φακό» του Γ.Τσόκκου (ΦΩΤΟΣ)

Κρήτη λοιπόν! Η ιστορία μου με την Κρήτη, ως έναν από τους αγαπημένους μου προορισμούς, πάει χρόνια πίσω, όταν την επισκέφθηκα για πρώτη φορά γύρω στο 2003. Από τότε και για τα επόμενα 3-4 χρόνια, η Κρήτη υπήρχε σταθερά στο πρόγραμμα μου κάθε καλοκαίρι. Τη λάτρεψα αμέσως. Μαγικές παραλίες με υπέροχο background τα βουνά, γευστικό φαγητό σε νορμάλ τιμές και πάνω από όλα, προορισμός που μπορεί κανείς να συνδυάσει άνετα διακοπές στην παραλία με εκδρομές στο βουνό και επισκέψεις στα άφθονα αρχαία αξιοθέατα. Αυτό όμως που με κέρδισε περισσότερο είναι οι άνθρωποι της: Αυθεντικοί και φιλόξενοι χωρίς να είναι δήθεν.

Μετά από 16 χρόνια απουσίας, αποφάσισα να την επισκεφθώ και πάλι. Κλείνω τα αεροπορικά για Χανιά και αμέσως τηλεφωνώ στον Κρητικό φίλο μου Θοδωρή Σμπυράκη για τις λεπτομέρειες. Σε ποιες παραλίες να πάμε, σε ποια εστιατόρια να καθίσουμε για φαγητό, πώς να κάνουμε τη διαδρομή Χανιά- Ελούντα, που αρχικά νόμιζα πως ήταν μικρή , αλλά τελικά δεν ήταν!

Image preview

Αν θες να γυρίσεις το νησί και ειδικά το βόρειο κομμάτι του , χρειάζεσαι οπωσδήποτε αυτοκίνητο. Η εθνική οδός είναι γεμάτη βουνά και στην πλειοψηφία της με αρκετά στενά σημεία,  που περνούν ανάμεσά στα βουνά. Βέβαια, η υπέροχη θέα προς τη θάλασσα σε αποζημιώνει ως ένα βαθμό! Μετά από αρκετή συζήτηση με το φίλο μου , καταλάβαμε πως μέσα σε 7 ημέρες δεν προλαβαίναμε να ‘τα δούμε όλα. Αποφασίσαμε λοιπόν να μείνουμε 4 βράδια στα Χανιά ,κάνοντας καθημερινές εξορμήσεις στις παραλίες του νομού και 3 βράδια στην Ελούντα , στην άλλη άκρη του νησιού, με ταυτόχρονη επίσκεψη στην ιστορική και όμορφη Σπιναλόγκα.  Κατά τη διάρκεια της 3ωρης διαδρομής μας από τα Χανιά προς την Ελούντα, σταματήσαμε στο διεθνώς γνωστό παλάτι της Κνωσού , να ψάξουμε για τον περίφημο Μινώταυρο. Στην επιστροφή μας προς Χανιά , επισκεφθήκαμε το εξαιρετικά ενδιαφέρον Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου  καθώς και το απαράμιλλης ομορφιάς χωριό της Αργυρούπολης με τις υπέροχες πηγές του.

1η μέρα – Χανιά: Φτάσαμε στα Χανιά αργά το βράδυ του Σαββάτου. Καθ’όλη τη διάρκεια της διαμονής μας στα Χανιά , μείναμε σε ξενοδοχείο που βρισκόταν στο κέντρο της πόλης, σε απόσταση 5 μόλις λεπτών από το Ενετικό λιμάνι, όπου χτυπάει η καρδιά της όμορφης αυτής πόλης. Αν μείνεις στα Χανιά, είναι καλό να βρίσκεσαι κοντά στο Ενετικό λιμάνι, καθώς εκεί υπάρχουν τα καλύτερα σημεία για το φαγητό, τη βόλτα και γενικά τη διασκέδαση σου!

2η μέρα – Μπάλος & Γραμβούσα: Κατευθυνόμαστε οδικώς προ το Λιμάνι Κισσάμου (45 λεπτά περίπου η διαδρομή από τα Χανιά).  Από εκεί παίρνουμε το πλοίο για τη φημισμένη παραλία του Μπάλου. Πρόκειται για μια υπέροχη, απόμακρη, μη προσβάσιμη με αυτοκίνητο, λιμνοπαραλία. Το καράβι, που ξεκίνησε γύρω στις 11:00 το πρωί, παρέμεινε στην παραλία του Μπάλου για 4 ώρες – αρκετές για να απολαύσει κανείς το μπάνιο του.

Στην επιστροφή  κάναμε στάση στο νησί Γραμβούσα όπου ανεβήκαμε τα 123 σκαλιά για να φτάσουμε στο αρχαίο κάστρο . Η ανάβαση είναι απαιτητική, αλλά η θέα από εκει ψηλά, σου κόβει την ανάσα και σε κάνει να σκεφθείς πως άξιζε τον κόπο! Στη Γραμβούσα και τον Μπάλο δεν υπάρχουν δρόμοι, ούτε καταστήματα , αλλά το εστιατόριο-μπαρ του πλοίου προσφέρει τα πάντα: φαγητό, ποτά κτλ. Σύνολο διάρκειας της εξόρμησης αυτής 7 ώρες. Επιστρέφοντας στα Χανιά, επισκεφθήκαμε τον τάφο του Ελευθερίου Βενιζέλου,  που βρίσκεται σε ένα ύψωμα στην άκρη της πόλης με πανοραμική θέα προς αυτή. Γευματίσαμε σε ένα υπέροχο εστιατόριο της περιοχής.

3η μέρα – Ελαφονήσι & Άσπρη Λίμνη: Κατευθυνόμαστε οδικώς προς το Ελαφονήσι στα δυτικά του νομού Χανίων. (1:30 ώρα περίπου από τα Χανιά). Το Ελαφονήσι είναι ένα μικρό νησάκι με λευκή άμμο , που το χωρίζει από τη στεριά μια λιμνοθάλασσα με βάθος 1 μέτρο το πολύ. Εκεί θα βρείτε άνετο πάρκινγκ καθώς και μπαρ με φαγητό και ποτά. Λίγο πριν το Ελαφονήσι υπάρχει η παραλία Άσπρη Λίμνη. Μικρή σαν λίμνη, είναι ιδανική για αυτούς που θέλουν να αποφύγουν την πολυκοσμία. Στην επιστροφή σταματήσαμε εκεί για μπάνιο και είμασταν οι μόνοι άνθρωποι στην παραλία αυτή. Επιστρέφοντας προς Χανιά, μετά τις παραινέσεις και τις συστάσεις του Θοδωρή για το καλύτερο φαγητό που έχει φάει στην Ελλάδα, (και επέμενε τονίζοντας το “καλύτερο”), σταματήσαμε στον Κίσσαμο στο Gramvousa Restaurant.  Όντως το συνιστώ ανεπιφύλακτα – υπέροχο κρητικό φαγητό με λίγο twist.

4η μέρα – Κνωσός , Ελούντα & Πλάκα: Κατευθυνόμαστε οδικώς προς την Ελούντα (3 ώρες περίπου από τα Χανιά). Κάνουμε στάση στο παγκοσμίως γνωστό παλάτι της Κνωσού (15 λεπτά από το Ηράκλειο σε μια υπέροχη διαδρομή με θέα τη θάλασσα). Η Κνωσός είναι μια αριστουργηματική πολυεπίπεδη πόλη 4000 ετών όπου κατοικούσε ο βασιλιάς της Κρήτης Μίνωας. Η επίσκεψη εκεί, σου προκαλεί δέος. Το παλάτι της Κνωσού διέθετε αποχετευτικά συστήματα, πολυτελή πενταόροφα σπίτια και τοιχογραφίες που διακοσμούσαν τους τοίχους με μοναδικό τρόπο. Λέγεται ότι έμοιαζε με λαβύρινθο – εξού και η σύνδεση του με το μύθο του Μινώταυρου. Αφού ψάξαμε για ώρα τον Μινώταυρο και δεν τον βρήκαμε, αποφασίσαμε να πάμε για φαγητό στο εστιατόριο Ρουσάκης που βρίσκεται απέναντι και μετά να επισκεφθούμε τα καταστήματα με σουβενίρ και ενθύμια παραδίπλα.

Φτάνοντας στην Ελούντα, επιλέξαμε ένα ξενοδοχείο με υπέροχη θέα για τη διαμονή μας, το οποίο βρισκόταν μεταξύ της Ελούντας και της Πλάκας, ενός μικρού γραφικού χωριού, ακριβώς απέναντι από τη Σπιναλόγκα. Το νησί της Σπιναλόγκας υπήρξε τόπος εξορίας των λεπρών τα παλαιότερα χρόνια. Σήμερα είναι ένα ανοιχτό μουσείο, επισκέψιμο με καϊκάκια που σε μεταφέρουν εκεί από την Πλάκα. Το βράδυ δειπνήσαμε σε μια ψαροταβέρνα στην Πλάκα, με ολόφρεσκο ψάρι.

5η μέρα – Άγιος Νικόλαος:  Ξεκούραση στην πισίνα του ξενοδοχείου και το βράδυ επίσκεψη στον Άγιο Νικόλαο, μικρή και πανέμορφη πόλη δίπλα στην Ελούντα.

Image preview

6η μέρα – Σπιναλόγκα: Το αποκορύφωμα όλων των 7 ημερών της επίσκεψης στην Κρήτη, θα πρέπει να ήταν η 6η μέρα. Πήραμε το καραβάκι από την Πλάκα (αναχωρούν κάθε μισή ώρα) και επισκεφθήκαμε το νησάκι της Σπιναλόγκας (10 λεπτά η διάρκεια της διαδρομής). Το “νησί των λεπρών” όπως είναι γνωστό από το βιβλίο της Βικτώριας Χίσλοπ και τη σειρά του Mega. Συνιστώ τουλάχιστον να έχεις διαβάσει το βιβλίο ή να έχεις δει τη σειρά για να κατανοήσεις το νησί αυτό και τη συνταρακτική ιστορία του. Η επίσκεψη στη Σπιναλόγκα είναι πραγματικά μια εμπειρία ζωής . Το νησί αυτό ,παρότι είναι ακατοίκητο από το 2021, βρίσκεται εκεί για να μας θυμίζει το πόσο υπέφεραν οι άνθρωποι χτυπημένοι από την ασθένεια της λέπρας, αλλά και την πρόοδο της ανθρωπότητας στον τομέα της ιατρικής και όχι μόνο.

« Στον μαρτυρικό ετούτο τόπο του υποχρεωτικού εγκλεισμού , έθαψαν όλες τους τις ελπίδες για τη ζωή εκατοντάδες συνάνθρωποι μας , χτυπημένοι από τη λέπρα. Από τη ζωή αντλούμε διδάγματα. Αιωνία η μνήμη τους» – Κείμενο από την επιγραφή στην είσοδο του κοιμητηρίου της Σπιναλόγκας.

7η μέρα – Ηράκλειο & Πηγές Αργυρούπολης: Αναχωρήσαμε από το ξενοδοχείο αμέσως μετά το πρόγευμα κατά τις 11:00 και καθώς είχαμε αρκετό χρόνο μπροστά μας μέχρι την πτήση της επιστροφής από τα Χανιά, κάναμε μια επίσκεψη στο αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου. Εκεί βρίσκεται μεταξύ άλλων, ο δίσκος της Φαιστού. Πρόκειται για ένα αρχαιολογικό εύρημα από τη Μινωική πόλη της Φαιστού που αποτελεί ένα από τα γνωστότερα μυστήρια της αρχαιότητας, αφού ο σκοπός της κατασκευής του καθώς και η αποκρυπτογράφηση των γραφομένων σε αυτόν παραμένουν άγνωστα μέχρι σήμερα. Απέναντι από το μουσείο υπάρχουν σοκάκια με καφεστιατόρια , καταστήματα κτλ . Μετά το Ηράκλειο , επιστρέφοντας προς το αεροδρόμιο των Χανίων ,λίγο έξω από την πόλη του Ρεθύμνου (15-20 λεπτά), κάναμε στάση στις Πηγές της Αργυρούπολης. Γευματίσαμε στην παραδοσιακή ταβέρνα Koundourakis όπου με δίκτυ ψαρέψαμε οι ίδιοι τις πέστροφες που μας σερβιρίστηκαν ψημένες στα κάρβουνα.

16 χρόνια μετά, η Κρήτη με εντυπωσίασε και πάλι ακριβώς όπως την πρώτη φορά , με τους αυθεντικά φιλικούς ανθρώπους της και το υπέροχο τοπίο και φαγητό της. Είμαι σίγουρος πως δε θα είναι η τελευταία μου επίσκεψη στο νησί αυτό!  Την Κρήτη δεν την αγαπάς απλά…. Την λατρεύεις.

Του Γιώργου Τσόκκου

Subscribe to our Newsletter. Let's stay updated!